Vårda din kropp efter träning

Vem känner sig inte sliten efter ett tufft träningspass? Även den som aktivt tränar och är van vid ansträngning lider många gånger av smärta och trötthet efter passet. Det är just därför man bör ge tid till massage för att på bästa möjliga sätt minska spänningar i kroppens muskler – särskilt runt nacke och rygg. Ju bättre tränad man är blir så klart kroppen starkare och orkar mer, men oavsett ens fysiska status bör man definitivt prioritera omhändertagandet av kroppen efter träning.

Återhämtar man sig snabbare från ett träningspass får man dessutom så småningom bättre träningsresultat. När kroppen återhämtas får man friskt blod som innehåller nytt syre med näringsämnen till de muskler som använts vid träningen samtidigt som avfallsprodukter transporteras bort från kroppen.

Ett av de mest beprövade tipsen att ta till för att återhämta kroppen är massage efter fysisk ansträngning. Läs mer om det här. Själva begreppet massage innebär i helhet att muskler, senor och bindväv behandlas genom rörelser för att slappna av ömma, smärtande och spända muskler.

Det kan handla om en blandad typ av massage som behandlar så väl ryggmuskler och nacke men även områden för att stimulera den inkommande blodgenomströmningen. För att uppnå resultat använder naprapater och massageterapeuter olika metoder så som klappning, knådning, strykning och fiktion där den senaste oftast utförs lokalt på bland annat vadmuskler.

Att ta hjälp av en kunnig massör eller naprapat är det bästa alternativet för en bra återhämtning och det är så klart en trygghet med någon som verkligen kan kroppens uppbyggnad från A till Ö. Däremot finns det en hel del moment och övningar man själv kan utföra med händerna, sen är det alltid viktigt att alltid värma upp inför träning samt stretcha direkt efter. Det är även viktigt att inta mycket vätska efter träningen för att kroppen ska kunna göra sig av med avfallsprodukterna.