Undvika skador i träningen

Träning är en del av en god och hälsosam vardagsregim. Vi uppmuntras att träna lika starkt som vi uppmanades att banta under 80- och 90-talet. Träningshysteri har blivit ett vanligt ord i press och media. Risken är att personer som aldrig riktigt har tränat tidigare ger sig i kast med gymmet och drar på sig skador som tar flera månader att läka. Du vill inte vara en av dem!

Prata med personalen

Innan du börjar med en ny maskin eller nya redskap ska du prata med kunnig personal om hur du använder dem. Förklara vilken muskel du vill träna så de kan visa hur du ska hantera maskinen eller redskapet för att inte skada dig. Det är lättare än du tror att belasta muskler och senor på fel sätt, snedbelastningar kan leda till klämda nerver eller smärta i muskulaturen.

Öka långsamt

Var varsamt med viktökningar och hastigheter. Bara för att du har joggat i vecka betyder det inte att du ska börja springa nästa vecka. Istället ska du ha en eller två dagar under nästa vecka där du gör sprintövningar för att öka konditionen. På gymmet är det likadant: du ska inte lyfta för tungt för snabbt, istället ska du öka långsamt och varva mellan många repetitioner på låga viktar och få reps på tunga.

Om du skadas

Du behöver också se till att få rätt vård om du skulle skadas. Naprapater och massagesessioner kan hjälpa i många lägen, de kan hitta orsaken till smärtan och försöka behandla den under flera träffar tills du börjar må bättre. Du kan också få hjälp med övningar som du kan göra hemma för att lindra eller förebygga besvär.