Sträckningsguiden

Det är många varje år som drabbas av en muskelsträckning i och med träning eller utövande av någon sport. Men vad är egentligen en sträckning och hur hanterar man dem?

shutterstock_110884598

En sträckning är en form av sönderslitning av muskelvävnaden, de uppstår då den kraften muskeln försökt uppnå i en rörelse överstiger själva vävnadens hållfasthet. Detta kan ske då vävnaden inte har uppbyggnaden för att korrekt hantera kraftens grad eller form.

Detta är anledningen till varför man alltid tränar successivt för att bli bättre och inte går på för tunga vikter eller för påfrestande rörelser. Som man bygger upp styrkan och smidigheten kommer ens muskler kunna klara av tyngre belastningar utan att löpa risk för sträckningar.

När en muskel brister uppstår det en blödning, som i sin tur skapar en inflammation som resulterar i bland annat smärta och svullnad. Detta är kroppens sätt att hantera blödningen och påbörja läkningen. För att hjälpa kroppens läkningstakt kan man använda sig av en elastisk linda, detta hjälper till att förhindra vidare blödning och kan därför begränsa inflammationen som kommer därefter.

En inflammation bör i det första skedet, vilket är omkring de två till tre första veckorna behandlar med antiinflammatoriska läkemedel i tablettform, som till exempel Ipren. En del väljer att använda lokalbehandling, men man bör veta att detta inte har någon som helst dokumenterad effekt.

Ett klassiskt exempel på hur en sträckning uppstår är då en löpare börjar spurta och tar ut löpsteget sitt, detta resulterar sedan i en sträckning i lårets baksida.

Det är även viktigt att tänka på vinkeln på krafterna man utsätter musklerna för. Har man byggt upp styrkan i någon muskel med en typ av rörelse är det ingen garanti för att muskeln kan hantera en annan typ med samma kraft. Bästa sättet att undvika detta är att träna upp koordinationen, musklerna kan då bättre kompensera för detta.