Liten löpningsguide

Löpning som motionsform är något som bara tycks bli populärare och populärare år för år. Att springa är en av de absolut bästa motionsformerna eftersom det dels ger snabba resultat, dels så behövs ingen avancerad utrustning för att komma igång.

LöpningFunderar man på att börja springa ska man inte avskräckas av att det är jobbigt, för det är det nämligen inte om man inte gör det jobbigt. Man behöver heller inte som många tror springa en mil om dagen för att få resultat. 5 km, två gånger i veckan räcker gott och väl för att konditionen ska förbättras avsevärt.

I början kan det vara bra att bara jogga i lugnt tempo korta sträckor som exempelvis 2-3 km för att komma igång. När man allt eftersom får en bättre kondition kan man öka träningsdosen tills dess att man klarar av att springa 5 km utan att stanna. Att springa 5 km bör i princip alla kunna klara av att göra på runt 30 min, vilket innebär att om man sedan springer två gånger i veckan, så behöver man alltså bara avsätta en timme i veckan för att hålla sig i form.

Ett bra sätt att motivera sig i sin löpning är att anmäla sig till något motionslopp för att på så sätt ha ett mål att satsa mot. Runt om i landet finns en rad olika lopp att springa för den som känner sig manad. Söker man en riktig utmaning ska kan givetvis anmäla sig till något av de allra största motionsloppen som Stockholm Maraton, Lidingöloppet eller Göteborgsvarvet.