Hitta din form av träning

Alla är vi olika och det är inte alla som tycker om att gå på gym eller för delen ge sig ut i löpspåret. Det gäller att du hittar din form av träning där du känner en tillfredsställelse och glädje över att träna. All träning är inte skoj utan det är klart att det kan finnas ett visst motstånd i vissa lägen.

Träna på cykel

Det underlättar om man trivs med sin träning och får ut något av den. Cykel kanske kan vara något som passar för dig. Om du inte redan har en cykel så se till att skaffa en. Den kan du ha användning för även om du inte regelrätt ger dig ut på träning. Du kan cykla till och från ditt arbete eller ge er ut på utflykt med familjen. Cykel är en skonsam träningsform där du inte belastar dina knän som vid exempelvis löpning. Se till att du även skaffar dig en skön cykelhjälm som kan skydda dig om något skulle hända.

Se till att du regelbundet ger dig ut på träning. Om du inte tränat på cykel så mycket så kan det vara bra att ta det lugnt till en början och följa något av de träningsprogram som finns för cykelträning. Börja med tre dagars cykling och se till att vila ordentligt mellan dina pass. Det är viktigt att kroppen hinner återhämta sig. Ju mer du tränar desto fortare kommer återhämtningen att gå. Om man inte vill ge sig ut själv på cykel så kan man alltid kolla upp med vänner och bekanta om de också vill böra träna med cykel.