Avslappning minst lika viktig som uppvärmning

Anledningen att man värmer upp innan ett träningspass, är för att man inte ska utsätta kalla muskler för påfrestning, vilket kan leda till skada. Likaså är stretch och avslappning viktigt för att musklerna och kroppen ska hämta sig på bästa sätt efter träning.

vila_123403264

Varva ner

Det är viktigt att varva ner efter ett träningspass och hinna ikapp sig själv. Träningen bör alltid avslutas med stretch. Här går man igenom hela kroppen, från nacke till vad. Den bästa stretchen är när man töjer, spänner och töjer muskeln i tre steg. Det är viktigt att inte slita och dra i musklerna. En stretch ska inte göra ont, då tar man i för mycket. När musklerna har fått töja ut sig är det skönt för kroppen att bara ligga och slappna av en stund. När man planerar sin träning ska man inte glömma att räkna in både uppvärmning, stretch och avslappning. Lite värme på det och man har sett till att musklerna, får det mest optimala återhämtandet.

Värme

Värme ökar kroppens blodgenomströmning och hjälper musklerna att återhämta sig och gynnar avslappning. Efter ett träningspass kan det därför vara skönt och avslappnande att ligga i ett varmt bad. De trötta musklerna tar tacksamt emot värmen och mjukar upp dem. Det kan vara värt att investera i ett badkar om man inte har något. Ett badkar behöver inte kosta mycket pengar och exempelvis Bathlife kommer i flera olika designer som gör att det är lätt att hitta en som passar i badrummet. Bastu fungerar också mycket bra och är väldigt avslappnande även det. Glöm inte att ta med vattenflaskan in.

Träningsvärk

Att stretch förhindrar träningsvärk, är tyvärr inte sant, men det kan lindra muskelvärken genom att öka blodgenomströmningen. Träningsvärk försvinner efter cirka 72 timmar och under den tiden lindrar sköna varma bad ömmande muskler. Det ska ju vara skönt att träna.